“حقوق زن . که شاید خیلی از زنان از آن بی خبر باشند .”
نوشته شده توسط : متین و . . .

“تفاوت نگاه ها...چشم دل ..یا چشم هوس”    جالبهمژه


 

زاهد و درویشی که مراحلی از سیر و سلوک را گذرانده بودند و از دیری به دیر دیگر سفر می کردند، سر راه خود دختری را دیدند در کنار رودخانه ایستاده بود و تردید داشت از آن بگذرد. وقتی آن دو نزدیک رودخانه رسیدند دخترک از آن ها تقاضای کمک کرد. درویش بی درنگ دخترک رابرداشت و از رودخانه گذراند.
دخترک رفت و آن دو به راه خود ادامه دادند و مسافتی طولانی را پیمودند تا به مقصد رسیدند. در همین هنگام زاهد که ساعت ها سکوت کرده بود خطاب به همراه خود گفت:«دوست عزیز! ما نباید به جنس لطیف نزدیک شویم. تماس با جنس لطیف برخلاف عقاید و مقررات مکتب ماست. در صورتی که تو دخترک را بغل کردی و از رودخانه عبور دادی.» درویش با خونسردی و با حالتی بی تفاوت جواب داد: « من دخترک را همان جا رها کردم ولی تو هنوز به آن چسبیده ای و رهایش نمی کنیاز خود
راضی خندهتشویق.»



سر بیمار گر آن  چشم  دل آزار نداشت               بر سر هر گذری این همه بیمار نداشت
نازم آن طره که با این همه بار دل خلق              سرگرانی ز گران باری این بار نداشت
کارم از هیچ طرف تنگ نمی‌شد در عشق             اگر آن تنگ دهان با دل من کار نداشت
بر کسی خواجه ما از سر رحمت نگذشت             که نشد بنده‌ی او از دل و اقرار نداشت
روز روشن کسی آن سنبل شب رنگ ندید             که پریشان دلش آهنگ شب تار نداشت
طالب وصلی اگر با غم هجران خوش باش             گل نمی‌گشت عزیزاین همه گرخارنداشت
شاهدی کشت به یک جلوه‌ی قامت ما را              که قیامت شد و از کار خود انکار نداشت
همه گویند که از جان  چه  تمتع  بردی              چه تمتع ز متاعی است که بازار نداشت
نقد جان در عوض  بوسه  بتان نگرفتند              گوهری داشت فروغی که خریدار نداشت.
به علت برخی مشکلات نتی! حقوق زن رو نذاشته بودم..که الان تو ادامه ی مطلب میتونن خانم ها بخونن(فقط خانم ها!!)ـــــــ  مثل اینکه برای قالبم موقتا مشکلی پیش اومده..اگه صفحه قاطی پاتیه! ار اینترنت اکسپلورر استفاده کنیــــــــــــــــــــد.

**با آگاهی از قوانین وکیل خود باشید **


 

البته ابتدا باید توجه داشته باشید من در این مورد هیچ گونه صاحب نظر نیستم فقط معلومات خود را که حاوی قوانین است می نویسم .

حقوق زن واژه ای است که اکثر زنان ایرانی با آن آشنایی داشته باشند .

شاید کمتر زنان ایرانی می دانند که برای پختن غذا . شست و شوی ظروف و حتی شیر دادن به بچه می توانند درخواست اجرت قانونی کنند .

به همین دلیل اغلب در ایران این نظریه مزخرف رواج پیدا کرده که شوهران می گن : وظیفشونه !!!!!!!!!!!!

نه هیچ گونه وظیفه ای ندارند .

البته از بی عدالت هایی که در حق زنان رواج پیدا کرده ممانعت از تحصیل بعد از ازدواج است که من خودم به شخصه از این بی عدالتی دارم از غصه می ترکم ....

وقتی به زنه میگی از طریق قانونی حقتو دنبال کن میگه منو طلاق ؟؟؟؟

همه در خواست حق رو مانند درخواست طلاق می دونن البته عیب از نحوه نگرش زنان ما هم است .

یا برای مسئله مهریه ..

طبق قانون زن می تواند بعد از جاری شدن صیغه عقد از انجام تکالیف زناشویی ( همبستر شدن با شوهر ) تا پرداخت شدن کل مهریه سر باز زند . و این نشوز ( ناسازگاری زن ) نیست ( نشوز یکی از دلایل طلاق می باشد بدون دادن مهریه ) .

ولی اگر زن برای بار اول (همبستر شد ) برای درخواست مهریه باید روال اداری را طی کند و در طول این روال حق عدم انجام تکالیف زناشویی را ندارد و در صورت عدم انجام بدون دلیل موجه ( مانند : ترس از بیماری واگیری : ایدز  یا خشونت مرد در همبستری و ... ) این سر باز زدن زن نشوز می باشد و مرد می تواند از دادگاه تمکین زن را خواستار شود .

*********************************************************************************************

در مورد حقوق زن در فرا ملی ( جامعه جهانی ):

تابعیت و کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان

کنگره حقوق بین الملل در سال 1932م در اسلو برپا شد، برحسب پیشنهاد یک حقوقدان آمریکایی هواخواه افزایش حقوق زن، ابلاغیه‌ای صادر شد که در آن اعضای کنگره آرزو کردند، تابعیت یکی از همسرها قابل تسری به همسر دیگر نباشد، مگر با رضایت. ولی در همین کنگره آرزوی دیگری هم وجود داشت که با اولی غیرقابل مقایسه بود، آنان آرزو می‌کردند:

«دولت‌ها باید تمام سعی و کوشش خود را برای تسهیل تابعیت واحد در کانون خانوادگی مبذول دارند». (سلجوقی،1370: ص222) حقوقدانان شرکت کننده در کنگره مؤسسه حقوق بین الملل «استکهلم» سال 1928 اظهار داشتند در کانون خانواده تابعیت واحدی وجود داشته باشد. (ارفع نیا، 1378: ش4، ص17) در سال 1923م پس از جنگ جهانی اتحادیه بین المللی زنان عقیده خود را چنین بیان نمودند: «یک زن شوهردار باید همان حقی که شوهرش در حفظ کردن یا تغییر دادن تابعیتش دارد را داشته باشد». در سال 1949م، در قرارداد «مونته ویدئو» نیز با اعلام اینکه ازدواج یا انحلال آن و همچنین پذیرش شوهر به تابعیت دولتی دیگر یا از دست دادن تابعیت به وسیله وی در طول مدت زناشوئی؛ تأثیری در تابعیت زن یا شوهر و همینطور اعضاء خانواده نداشته باشد. در سال 1953 کمیته مشورتی تابعیت زنان از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست تساوی زن و مرد از نظر تابعیت را در «مونته ویدئو» امضا نمود و اعلام کرد که موضوع تابعیت به تنهایی یکی از مظاهر تساوی بین زنان و مردان است و سرانجام در ماده 9 کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان به این حق تصریح شد این ماده اعلام می‌دارد:

1)- دول عضو در مورد کسب تغییر یا حفظ تابعیت، حقوقی مساوی با مردان به زنان اعطا خواهند کرد. دولت‌های عضو بالاخص تضمین می‌کنند که ازدواج با فرد خارجی یا تغییر تابعیت همسر در طی دوران ازدواج خود به خود باعث تغییر ملیت و تابعیت زن یا بی‌وطن شدن یا تحمیل اجباری ملیت شوهر به وی نگردد.

2)- دول عضو به زنان و مردان در مورد ملیت و تابعیت کودکان حقوق مساوی اعطا خواهند کرد.(ناصرزاده، 1372: ص 66)




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: